Neîndoielnic, în aceşti ani automobilul continuă să-şi menţină existenţa.
Ba chiar să se dezvolte punând în alertă ştiinţa, tehnica, medicina, psihologia
pentru a-i spori neîncetat performanţele. Performanţe văzute astăzi într-o cu
totul altă concepţie şi viziune decât altădată. Automobilul va apuca cu
siguranţă, încă multe decenii, în pofida, şi parcă întru-sfidarea sccepticilor
care s-au grăbit să-i proorocească opştescul sfârşit atunci când omenirea a
realizat brusc şi neîndurător că hidrocarburile sunt pe cale de epuizare şi
încă într-un ritm rapid. Cu toate că nu era nimic inedit în această constatare,
doar s-a ştiut de la început că resursele de ţitei sunt limitate, totuşi ea a
şocat. Prea a apărut pe nepregătite şi pe nedorite. Mai ales că până atunci
lumea se legăna în dulcea iluzie că „benzina nu este şi nu va fi încă mult timp
o problemă”. În faţa alternativei de a se vedea lipsită de automobil,
copilul răsfăţat şi alintat cu neslabită patimă, lumea s-a lansat într-o
înverşunată cursă non-stop. Pentru a salva odrasla de la pieire. Hotărâtă să nu
renunţe la vehiculul care i-a oferit şi continuă să-i ofere independenţa
individuală şi rapidă de mişcare, dar şi etalarea unor orgolii şi refularea
unor complexe, în cazul caracterelor la bile. Nu odată, cel care apasă nesăbuit
pe pedala de acceleraţie, nu face acest lucuru sub imperiul ajungerii cât mai
gravnice la destinaţie, ci doar ca să se vadă „ce maşină am eu!”. În lupta
pentru supravieţuirea autovehiculului, bătăliile se dau pe toate prompturile.
Unele vechi, altele inedite, de ultimă oră. Nimic nu este neglijat din ceea ce
poate fi de folos. De la prospectarea de noi zăcăminte petrolifere şi găsirea
unor modalităţi pentru exploatarea celor considerate inaccesibile, până la
subordonarea comenzilor maşinii controlului electronicii. Una din redutele
supuse permanent a saltului cercetărilor ca şi unor măsuri educative o
constituie reducerea consumului de carburanţi. Fiecare picătură de benzină
economisită pe metrul parcurs de automobil este o victorie. Totul este luat în
calcul, revăzut şi supus experimentării: motorul, transmisiile, linia
caroseriei, greutatea şi modul de funcţionare a fiecăreia dintre cele circa
25.000 de piese din câte se compune un automobil. Orice detaliu merită şi
trebuie supus atenţiei. Nici o substanţă ce ar putea constitui sursă de energie
pentru mersul maşinii nu este neglijată . Gazul metan şi hidrogenul, zahărul şi
electricitatea. Se cochetează şi cu ideea folosirii energiei nucleare. Modificări
a suferit şi optica despre viteza de deplasare a vehiculului pe patru roţi. La
început, şi încă mult timp după aceea, creşterea performanţelor automobilului
în a dezvolta viteze cât mai ridicate era o adevărată obsesie, constituia
criteriul suprem al valorii maşinii. Treptat, în zilele noastre, lucrurile au
ajuns să fie văzute într-o viziune sensibil schimbată. Mai puţin se întrebă
acum: „cu cât la oră merge?” şi mai mult: „cât consumă la suta de kilometri?”. Nu
că generaţia de astăzi este mai puţin grăbită decât predecesoarea ei. Din
potrivă. Dar a devenit mai înţeleaptă, mai chibzuită în chivernisirea benzinei.
Dându-şi seama tot mai mult de înţelepciunea anticului şi mereu actualului
îndemn: „festina lente”, adică grăbeşte-te încet”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu